Levykutosella

Levykutosella
Ajatuksia elämästä

tiistai 6. helmikuuta 2018

Oma maailma





Kun katsoo tuota kuvaa, huomaa maailman, jossa elämme, olevan pyöreä.
Se tuo minulle - mennäkseni suoraan asiaan - mieleen sen, ettei mikään ole ehdotonta.
Että aina asioista voi keskustella. Voidaan päästä eri näkökantoja edustavien ihmisten kanssa sopuun ja molempia miellyttävään ratkaisuun. Oletko kuullut sanaa kompromissi :)

Elämässä usein on tehtävä sellaisia ratkaisuja, jotka eivät todellakaan tunnu mukavilta itsestä, mutta kun miettii lopputulosta ja antaa itselleen luvan rehellisesti miettiä kaikkia mahdollisia näkökantoja, on valmis antamaan periksi omasta ajatuksestaan, jota oli pitänyt autenttisena. Vaikka se tekisi kuinka kipeää myöntyä vaikeaan, mutta lopputulokseltaan on ajan kanssa paras mahdollinen ratkaisu siinä elämäntilanteessa.

Olen ollut viime päivinä hieman hämilläni suhteessa itseeni ja suhteessa kirjoittamiseeni ja niihin ateljee tekeleisiini. Ateljeeksi kutsumme pilke silmäkulmassa hallia, jossa on rakennustarvikkeita ja joiden käyttöön minulla on lupa ja opastus.

Siksi tunnen olevani puusta pudonnut, koska olen saanut sellaista palautetta, että kuvittelen olevani kuuluisa kirjailija, joka suoltaa kuin liukuhihnalta järkeviä ajatuksia. Myös sellaista vinkkiä on tullut, että elän jossain ihme maailmassa. Omassani.
On annettu ymmärtää, että en ole edes koulutettu korkeasti, mikä on totta, mutta tämä vastapuoleni antaa siis ymmärtää, etten ole oikeutettu julkaisemaan mitään. Koska en ole mitään.

Nämä ovat minut pysäyttäneet.
Onko niin, että koska olen minä, ei minulla on osaa eikä arpaa tuoda julki ajatuksiani?
Onko niin, että koska en ole mikään enkä mitään, minun on oltava hiljaa?
Onko niin, koska en ole suorittanut taideopintoja, ohitan vauhdilla kaiken, mikä viittaa esittävään taiteeseen?
Onko niin, ettei viisikymppinen osaa tehdä sanoitusta räppiin englanniksi?
Onko niin, ettei hän saa käyttää kekseliäisyyttään?
Onko niin, että olen hullu?

Kenties he ovat oikeassa.
Ystäväni kenties he tietävät.

He todellakin tietävät, mikä on tavallisinta käytöstä naiselta.
He tietävät, kuinka fiksut naiset elävät.
He käyvät kuntosalilla ja ovat kiinnostuneita ulkoisesta olemuksestaan.
He tahtovat muotia yllensä.
He haluavat näyttää upeilta.
He vaativat kaiken näyttävän täydelliseltä.

Mutta kerronpa sinulle
Minulla on oma maailma
Minun maailmassani rakastetaan Sinua sellaisena kuin olet.
Ilmastossani huokuu rakkaus
Hengität lähelläni kiinnostusta sinua itseäsi kohtaan.
Tunnet että välitän sinusta oikeasti
Pyydän sinua katsomaan minua silmiin
Halua kuulla mitä kykenet kertomaan.
Yritän niistä vähistä sanoista saada mielessäni muodostumaan sen viestin, jota tahtoisit kertoa, mutta koska olet liian estynyt, sinä et vain kykene,
Minun maailmassani sanattomuus ja hiljaisuus ovat myös puhetta.
Mutta arvaapa mitä?

Hiljaisuuden ja sanattomuuden kuuntelemiseen ja lukemiseen ei kykene tutkinnoilla.
Siihen tarvitaan taipuisa sydän.
Sydän joka taipuu
mutta ei katkea :)

Ole varuillasi seuraavalla kerrala ;)

Ei kommentteja: